Alchymista – čtenářský deník (2)

Kniha: Alchymista

Autor: Paulo Coelho

Deník přidal(a): x

Přidáno na: Studijni-svet.cz

 

 

 

 

Alchymista 1988

I.část

Téma:

  • Filosofické téma, hledání osobního příběhu – prožití svého života, který je nám daný – Maktub, poselství – člověk se má řídit svým srdcem a znamením, co nám osud dává, máme poslouchat náš vnitřní hlas a řeč světa, být nadšený, věřit tomu a jít tomu naproti
  • Hlavní postavou je andaluský chlapec, pastýř Santiago. Poté co se mu již dvakrát zdá stejný sen o pokladu ukrytém u pyramid v Egyptě, dojde za vědmou, aby mu ho vyložila. Při cestě od ní narazí Santiago na starce, který mu začne vyprávět o Osobním příběhu, o znameních, o Řeči a Duši světa a o lidech, kteří se rozhodli jít za svým Osobním příběhem. Chlapec se tedy vydá za oním snem a několikrát už se málem vzdá a chce jít zpět. Dojde až do Egypta do oázy a tam pozná Alchymistu, který mu pomůže dojít k jeho příběhu. Vždy v takové chvíli se mu však opět ukáže nějaké znamení a on se rozhodne pokračovat. Jeho cesta je plná nástrah a překvapení, po cestě objeví svou opravdovou lásku, až nakonec svůj poklad najde – byl celou dobu v klášteře, kde se mu zdál sen, ale musel dojít až k pyramidám, aby mu tam zloděj řekl, že je blázen, že si myslí, že najde poklad, že jemu se také už zdálo, že v Andalusii je zakopaný poklad.

 

Časoprostor:

  • Egypt,Tarifa, Tanger, Sahara, Andalúsie – Španělsko, čas neznámý, ale s angličanem mluvil esperantem, které vzniklo až 1887

 

Kompozice:

  • chronologická

 

Literární druh a žánr:

 

II.část

Postava:

  • Santiago – mladý, vynalézavý, inteligentní i když je jen pastýř, pracovitý, myslí mu to, je vytrvalý, houževnatý, nenechá se odradit
  • Alchymista – symbol magična, moudrosti, vykládá svět

 

Vyprávěcí způsoby: er forma

Typy promluv: přímá řeč, nevlastní přímá řeč, vnitřní monology, dialogy,…

 

III.část

Jazykové prostředky:

  • obrazná pojmenování – „Nejtěžší je to vždy přímo před cílem.“, spisovná mluva, velká písmena „Osobní příběh“- zosobnění, hlubší, přenesený význam, píše v portugalštině

 

Kontext autorovy tvorby:

  • Paolo Coelho 1947-x
  • výjimečné postavení u Brazilských, Jihoamerických autorů, sám putoval – Santiago de Compostela, byl drogově závislý, experimentoval s magií, opakovaně byl v psychiatrické léčebně – rodiče nechtěli, aby byl spisovatel
  • Další díla: Záhir, Valkýry, Veronika se rozhodla zemřít, Ďábel a slečna Chantal, Vítěz je sám,…

 

Literární/ obecně kulturní kontext:

  • Magický realismus 70.-80.léta, lidé ztrácejí orientaci v tom, co se děje- potřebují ukotvení, základ=mýtus, bůh, kombinace reálného a nereálného vypravování, hlavně v tradičních literaturách – J Amerika, bývalé republiky SSSR – země, kde je důležitý mýtus, folklor, ÚLS
  • společné prvky s postmodernismem – netradiční pojetí času (Alberto Moravia), surrealismem, sci-fi
  • prolínají se 2 dějové linie – 1 reálná vyprávěná vypravěčem a 2. s nadpřirozenými prvky, které jsou ale brány jako samozřejmost+netradiční pojetí času
  • Další autoři: Grabriel Garcia Marquez – Sto roků samoty, Kronika ohlášené smrti; Octavio Pazz – Matka Gabriela; z bývalého SSSR – Čingiz Ajtmanov – Popraviště; Notar Grumbadze – Zákon věčnosti






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: